Przedsiębiorcy bardzo często decydują się na zaciągnięcie kredytu, mają do wyboru wiele rodzajów instrumentów finansowych. Pojawia się jednak pytanie, czy tego typu rozwiązanie będzie mogło zostać wliczone w koszty uzyskania przychodów, czyli zostać wykorzystane do optymalizacji podatkowej. Wiązałoby się to z szeregiem korzyści dla każdego przedsiębiorstwa. Czas zastanawiać się nad tym, czy rata kredytu może znaleźć się w kosztach, co odciążyłoby w dużym stopniu firmowy budżet. Będzie to wymagać rozróżnienia jej części składowych.

Czy opłaty związane z kredytem można uwzględnić w kosztach?

W pierwszej kolejności trzeba zastanowić się nad tym, czy kredyt na firmę jest kosztem uzyskania przychodu, czyli wydatkiem ponoszonym przez przedsiębiorcę z tytułu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Zgodnie z polskimi przepisami prawa zaciągnięty kredyt firmowy nie jest wliczany w koszty, ale może je stanowić część odsetkowa raty. Osoby zastanawiające się nad tym, czy w kosztach można ująć tylko część odsetkową raty kredytu, mogą liczyć na dobrą wiadomość. Zalicza się do nich obecnie nie tylko odsetki, ale też opłaty bankowe, prowizję i nawet ubezpieczenie kredytu. Zasada jest taka, aby wszystkie powyższe wydatki i samo zobowiązanie były bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i pozwalały na uzyskanie dalszych przychodów. Co więcej, z tego udogodnienia mogą korzystać również klienci biznesowi, którzy zdecydowali się na zaciągnięcie kredytu w obcej walucie.

Przeczytaj jak wybrać najtańszy kredyt: https://finansowi.pl/najtanszy-kredyt-hipoteczny/

Konieczne jest jednak spełnienie pewnych wymogów: wpłacenie kwoty kapitału większej niż wartość przyznanego finansowania i otrzymanie kwoty będącej spłatą kapitału w niższej wysokości od kwoty zaciągniętego kredytu. Co w takim razie stanowi koszt? Jest nim kwota wyliczona na podstawie różnicy między ustaloną kwotą raty a sumą zwróconego kapitału. Należy od razu zaznaczyć, że cała rata nigdy nie jest uwzględniana w kosztach uzyskania przychodu, zalicza się do nich wyłącznie skapitalizowane odsetki. Oczywiście dotyczy to wyłącznie kredytów zaciągniętych na potrzeby firmy, przedsiębiorca nie może pokryć swoich prywatnych wydatków z otrzymanych środków. Co więcej, odsetki muszą zostać opłacone, aby można było uwzględnić je w ponoszonych kosztach. Nie jest to jednak możliwe w przypadku kredytu inwestycyjnego, pozostaje wtedy dokonanie odpisów amortyzacyjnych.